تحقيقاتتقاريررئيس التحريرغير مصنف

ابرز تصريحات الرئيس السيسي خلال افتتاح محطة معالجة بحر البقر

افتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، الاتنين 27ستمبر محطة معالجة مصرف بحر البقر في بورسعيد ،اطلق الرئيس عبد الفتاح السيسي عدة تصريحات هامة طول التعدي علي الاراضي ،في هذة السياق نرصد ابرزها .

“السيسي” يفتتح محطة معالجة مياه مصرف بحر البقر

الرئيس عبد الفتاح السيسي يفتتح صباح اليوم محطة معالجة مياه مصرف بحر البقر التي تعد الأضخم من نوعها علي مستوي العالم.

من المياه المعالجة ثلاثياً سيتم نقلها إلى أراضي شمال سيناء.

السيسي يوجه بإزالة كافة التعديات على المجارى المائية التى حدثت خلال السنوات الماضية

قال السيسي، خلال افتتاح محطة معالجة مياه بحر البقر: “كل التعدى على منشات الجسور والترع ومنشات الري خلال الـ 20 سنة.

ووجة لوزارة الداخلية والمحافظة و القوات المسلحة محتاجين الكلام ده خلال 6 شهور آخد تمام انه اتشال، هو حد يغتصب أرض الدولة ونقول علشان خاطر مصلحتهم.

أصل هم حياتهم مهددة بالخطر هو انت تاخد حق الدولة واتحايل عليك”.

وقال الرئيس، إن الدولة تسابق الزمن لاستعادة كفاءة المنشآت المائية، ولكن المواطن عليه دور أيضًا بجانب الحكومة”.

جاء ذلك خلال كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسى، في افتتاح محطة معالجة مياه بحر البقر.

السيسي: “6 شهور وأخد تمام إزالة تعديات الجسور والري”

كلف الرئيس عبدالفتاح السيسي، الحكومة ممثلة في وزارة الداخلية بإزالة جميع أشكال التعدي على جسور نهر النيل، وخاصة فرع رشيد.

وقال السيسي خلال افتتاح إنه قرر ووجه الحكومة لقطع ووقف كل أشكال الدعم الذي تقدمه الحكومة لأي “متعدي” على أراضي الدولة الزراعية أو الترع أو المصارف.

وأضاف السيسي في افتتاح محطة معالجة مياه بحر البقر: “إحنا كدولة بنحاول نسابق الزمن لتطوير واستعادة كفاءة منشآتنا بالكامل، زي ما شوفتوا الترع وحالها، كان بيأثر على حال الناس، ومتقدرش تستفيد بالمية، الدولة بتقوم بدور، والمواطن عليه دور.

وأكمل السيسي: لو انتوا النهاردة كحكومة لو راجعتوا الإجراءات اللي اتعملت في الـ 7 سنين، هتلاقوا إن التخطيط كان لغاية 2052، وقطعنا خطوات كبيرة عشان كنا متأخرين، بعض المواطنين تعدوا على منشآت الحكومة، لما تتكلم إن فرع رشيد بيعدي 30 مليون متر مكعب من المية، بعد ما كانوا 80 مليون، مش هنقبل كحكومة بده، كل التعدي بتاعة المنشآت والحكومة، وزارة الداخلية والقوات المسلحة، آخد تمام عشان نشيل، إحنا مش هنتحايل على حد، بعد 6 شهور أخد تمام، كل التعديات تتشال وأخد تمام خلال 6 شهور، زي ما أنا بعمل تطبين للترع وإجراءات فوق الخيال، اللي بيتعمل في مصر فوق الخيال، مش هقبل بالتعدي، عايز تغتصب أرض الدولة وأسكت، ده كلام مش مقبول دلوقتي، كان زمان مقبول، حد يقولك انت زعلان، لأ، أنا خايف عليكم، ليه بنعمل كده في نفسنا، معلش يا محمد، – يقصد وزير الري  محمد عبدالعاطي- ومحدش يزعل مني، انتوا كنتوا بتعملوا إيه، لا لا، 6 شهور وألاقي الجسور متظبطة زي الكتاب ما بيقول، وتتحط المعدات، وترجع زي ما كانت، لو محتاج تنزل القوات يا محمد نزل، يقصد الفريق محمد زكي، وزير الدفاع- سواء تعدي على الأراضي الزراعية أو غيره، وبالمناسبة وقف كل الدعم لأي حد متعدي على الأراضي الزراعية أو الترع والمصارف.

وأكمل: زي ما إحنا حاطين 700 مليار جنيه عشان نحسن ونسعد حياة الناس، 6 شهور يا مصطفى- يقصد رئيس الوزراء”.​

_ سيتم وقف كل الدعم المقدم للحكومة من خبز أو دعم تموينى أو غيره لمن يخالف أو يتعدى على الأراضى الزراعية أو الترع والمصارف.

_ كل التعدى على المنشات بتاعت الجسور والترع ومنشات الري خلال الـ 20 سنة، ده وزارة الداخلية والمحافظة ولو القوات المسلحة محتاجين لازم الكلام ده خلال 6 شهور آخد تمام انه اتشال، إحنا مش هنتحايل على حد، هو حد يغتصب أرض الدولة ونقول علشان خاطر مصلحتهم أصل هم حياتهم مهددة بالخطر هو انت تاخد حق الدولة واتحايل عليك”.

“السيسي ” يدعو القطاع الخاص إلى مشاركة في زراعة الأراضي

دعا الرئيس الجمهوريه عبد الفتاح السيسي القطاع الخاص للمشاركه في استصلاح الأراضي الزراعية مطلب تطيبق القانون فيما يتعلق بتعديات علي الأراضي الزراعية

جاء ذلك خلال افتتاح السيد الرئيس الجمهوريه، مجموعه من مشروعات القوميه المتعلق باستصلاح الأراضي بحضور رئيس الوزراء، كما استمع إلي كلمات وزير الزراعة ووزير الري ورئيس الهيئه الهندسية للاطلاع على كل المستجدات في ملف زيادة الرقعة الزراعية وتحسين الامن الغذائي وتحسين التنافسية التصديرية والتنمية في شبة جزيرة سيناء.

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق